Abstract
Hypothesis: Regional cerebral blood flow (rCBF) and vascular reactivity strongly affect neuronal
function. The restoration of blood flow values in the cerebral vascular system may
be another benefit of carotid endarterectomy (CEA) in a specific group of patients.
Animal experiments in dogs have provided evidence of neuronal reactivity depending
on rCBF and vascular reactivity. However, as yet, there are no reports on neuronal
reactivity changes related to altered perfusion parameters in humans.
Material and Methods: The cohort under study consisted of 41 patients after transient ischaemic attack
(TIA) or reversible ischaemic neurological deficit (RIND) whose neurological findings
were normal (group A) and 17 patients after minor stroke with a mild degree of hemiparesis
or hemihypesthesia (mRS≤2) (group B). All patients were examined 0-2 days before CEA,
on postoperative days 3-7 and at 3 months after CEA. The tests included median nerve
somatosensory evoked potentials (SEPs) and transcranial Doppler (TCD) at rest, during
hypercapnia (et-CO2 =7.0-7.5 kPa) and at rest after hypercapnia.
Results: Group A was found to have a significant increase in Vsys , Vmean and PI in response to hypercapnia in all periods (i.e., 0-2 days before CEA, on postoperative
days 3-7 and at 3 months after CEA). N20/P25 amplitude decreased in response to hypercapnia
before and early after CEA. Changes in other SEP parametres before and after hypercapnia
were non-significant. Group B showed significant differences resulting from hypercapnia
before and after CEA only in vasoreactivity (Vsys , Vmean , PI).
Conclusion: In the analysed group of patients high-grade carotid stenosis caused no haemodynamic
impairment. Moreover, no evidence was found of artificially increased rCBF being accompanied
by an equally significant change in somatosensory evoked scalp response.
Zusammenfassung
Hypothese: Die regionale cerebrale Blutzirkulation (cBZ) und die vaskuläre Reaktivität haben
großen Einflussß auf die neuronale Funktion. Die Wiederherstellung des Blutflusses
im cerebralen Gefäßsystem ist vermutlich ein weiterer Benefit der Karotisendarterektomie
in einer selektiven Gruppe von Patienten. Tierexperimentelle Studien an Hunden lieferten
den Beweis, dass die neuronale Aktivität vom cBZ und der vaskulären Reaktivität abhängig
ist. Bis dato gibt es jedoch keine Berichte über Veränderungen der neuronalen Reaktivität
in Zusammenhang mit der erhöhten Perfusion am Menschen.
Material und Methoden: In diese Studie wurden 41 Patienten nach einer transienten ischämischen Attacke oder
prolongiertem reversiblem ischämischen Defizit (PRIND), deren neurologischer Status
unauffällig war (Gruppe A), und 17 Patienten nach einem leichten Schlaganfall mit
einer leichtgradigen Hemiparese oder Hemihypästhesie (mRS≤2) (Gruppe B), eingeschlossen.
Alle Patienten wurden 0-2 Tage vor der CEA, am 3.-7. post-operativen Tag und 3 Monate
nach CEA untersucht. Zu den Untersuchungsmethoden zählten somatosensibel evozierte
Potentiale (SEPs) am N. medianus, eine transkranielle Doppleruntersuchung (TCD) in
Ruhe, während Hyperkapnie (et-CO2 =7.0-7.5 kPa) und in der Ruhephase nach Hyperkapnie.
Ergebnisse: Gruppe A hatte einen signifikanten Anstieg in Vsys , Vmean und PI aufgrund der Hyperkapnie zu allen Zeitpunkten (d. h. 0-2 Tage vor der CEA,
3.-7. post-op Tag und 3 Monate nach CEA). Die N20/P25 Amplitude fiel in Folge der
Hyperkapnie vor und unmittelbar nach der CEA ab. Die Veränderungen der anderen SEP
Parameter zeigten keine Signifikanz. Gruppe B zeigte signifikante Unterschiede in
Folge der Hyperkapnie vor und unmittelbar nach der CEA nur in Bezug auf die Vasoreaktivität
(Vsys , Vmean , PI).
Schlussfolgerung: Die hochgradige Karotisstenose verursachte keinerlei hämodynamische Beeinträchtigung
in der untersuchten Gruppe der Patienten. Darüber hinaus konnte kein artifizieller
Anstieg des cBZ begleitet von einer ebenso signifikanten Veränderung der SEPs nachgewiesen
werden.
Key words
Carotid endarterectomy - neuronal reactivity - somatosensory evoked potentials - cerebral
vasoreactivity
Schlüsselwörter
Karotisendarterektomie - Neuronalreaktivität - somato-sensorisch evozierte Potentiale
- Vascularreaktivität